بانک سینا

یکشنبه،16 اردیبهشت 1403
بانک سینا
   
 
    •  
      مدیرعامل بانک سینا: حماسه اقتصادی با فرماندهی واحد اقتصادی تحقق می یابد
      کد: 1796
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      منبع خبر:
      تعداد بازدید: 1421
      حماسه اقتصادی که به بهبود شرایط زندگی مردم و عدالت منجر می شود با مدیریت مسنجم و فرماندهی واحد اقتصادی تحقق پیدا می کند.
      مدیرعامل بانک سینا: حماسه اقتصادی با فرماندهی واحد اقتصادی تحقق می یابد

      خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل بانک سینا با تعریف و تبیین جنبه های مختلف حماسه اقتصادی گفت: این حماسه که به بهبود شرایط زندگی مردم و عدالت منجر می شود با مدیریت مسنجم و فرماندهی واحد اقتصادی تحقق پیدا می کند.
      وی بر این باور است، حماسه اقتصادی، بهبود شرایط زندگی مردم نسبت به گذشته است که وجه دوم آن نیز تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و برقراری تعادل در جامعه  است.
      پرویزیان معتقد است، تحقق حماسه اقتصادی به انسجام و وحدت فرماندهی بیش از گذشته نیازمند است. او براین باور است که اجرای سیاستهای 24 گانه ابلاغی اخیر مقام معظم رهبری می تواند به حماسه اقتصادی بیانجامد.
      وی بر این باور است، بنیان بحث حماسه اقتصادی را باید در ظرفیت وسیع مردم شریف ایران جستجو کرد. با مدیریت مسنجم و فرماندهی واحد اقتصادی می توان شرایط جدیدی برای توسعه و عدالت اقتصادی و نیز رشد اقتصادی و ارتقای جایگاه اقتصادی کشوردر فضای بین المللی فراهم کرد.
      دیگر نظرات این مدیربانکی را در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم و در ادامه می خوانید:

      • حماسه اقتصادی، بهبود شرایط زندگی مردم نسبت به گذشته است
      تسنیم : حماسه اقتصادی از منظر و دیدگاه شما به چه مفهوم است؟
      به اعتقاد من، حماسه اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری این است که شرایط زندگی مردم بهتر از گذشته شود. مردم یک زندگی سالم و آینده مشخصی داشته باشند..زندگی سالم به مفهوم سلامت مردم در همه ابعادجسمی ،روانی ،روحی و معنوی زمینه سازی و اجرایی شود. همچنین اینکه مردم از تامین آتی بهرمند گردیده واز کسب و کار آتی  خود و فرزندانشان اطمینان داشته باشند.با خلق حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی از همه ابعاد به خصوص به لحاظ معیشت و زندگی، اوضاع عموم مردم بهبود یابد. بدین ترتیب علاوه برامکان کسب و کار وبدست آوردن درآمد مشروع و حلال ونیز داشتن درآمد سرانه بالاتر نسبت به گذشته و در مقایسه با متوسط درآمد سرانه دیگر کشورهای ثروتمند، دسترسی به آموزش،بهداشت، ورزش، امنیت وآرامش بیشتر و بهتری فراهم شده و با هر شوک و نوسان بیرونی و داخلی به راحتی دچار از هم گسیختگی و فروپاشی نمی شود.فلذا استقلال  و خود کفایی در  تأمین غذایی، بهداشتی، آموزشی و تأمین آتی خانوارها از جمله زمینه هایی هستند که با خلق حماسه اقتصادی بیش از گذشته  باید مورد اهتمام برنامه ریزان اقتصادی قرار گیرد.

      • وجه دوم حماسه اقتصادی، برقراری تعادل اقتصادی و  تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه  است.
      تسنیم: به اعتقاد شما تأمین اینگونه نیازها به مفهوم تحقق حماسه اقتصادی است؟
      موارد مذکور بخشی ازشرایط لازم برای خلق این حماسه است. اما این شرایط کافی نبوده وبخش دیگر از شرایط معطوف به تعادل های مهم در اقتصاد و نیز تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و نیز کاهش نابرابریهاست. مردم نه تنها باید امکان ترقی ورشد اقتصادی داشته باشند ، بلکه می بایست از زمینه های و فرصت های رشد مبتنی بر عدالت و نیز بهره مندی و دسترسی عادلانه به نیازهایشان برخوردار باشند.همه مردم می باید امکان بروز خلاقیت و استعداد مادی و معنوی خود را در یک فضای امن و سالم پیدا کنند. این موضوع، شامل عدالت درایجاد فرصت کسب و کار مشروع و قانونی.ارتقاءاقتصادی ، درآمد سرانه بالاتر، غذا، بهداشت، آموزش،ارتباطات وسایر زمینه های زیر بنایی و زیرساختی مرتبط با حکومت است، عدالت اقتصادی به  شکوفا شدن توانمندی های مردم  در رفع نیازهای خودشان و نیز رفع نیازهای سایر مردم در داخل محدوده سرزمینی کشور و حتی به فراتر از مرز منجر می شود. در فرمایشات مقام معظم رهبری  بارها بر عدالت و به خصوص عدالت اجتماعی و اقتصادی تأکید شده است. با لحاظ تغییرو تحولات سریع در اقتصاد، بحث تعادل در بازارها نظیرتعادل در بازار کالا وخدمت وتعادل در عرضه و تقاضا  و یا تعادل در بازار پول و ارز و  نیز تعادل در زنجیره تولید، توزیع و مصرف و ایجاد ارزش افزوده  اهمیت بیشتری یافته و با مدیریت تغییرات و برقراری تعادل در بازارها، به  ثبات اقتصادی منجر می شود. در نتیجه ثبات اقتصادی و ایجاد امکان برای حرکت به سمت تعادل های بالاتر در بازارها، به استحکام پایه های اقتصادی  ودر نتیجه  مقاوم بودن اقتصاد ختم می شود. برای تحقق این امر انسجام و یکپارچگی راهبری و راهبردی اقتصاد  ضروری است.  در شرایط امروزی معتقدم تحقق حماسه اقتصادی نیازمند انسجام و وحدت فرماندهی بیش از گذشته است. نمی شود از مراجع و کا نال های  مختلف و نا هماهنگ  و با داشتن  پارادیم و برداشت متفاوت و متناقض از اقتصاد  و  نیز با اعمال سیاست های  گوناگون و متضاد و برنامه های سینوسی در حوز های مختلف اقتصادی، انتظارخلق حماسه اقتصادی  را داشت. تکالیف کارآفرینان،فعالان اقتصادی،تجار،کسبه و صادرکننده گان و آحاد  مردم در ارتباط با موضوعات مهم کسب و کار، مالیات، بیمه، عوارض ، روابط کاری و کارگری،فضای و محیط کار و پیشه،تامین مالی، ارز خارجی، پس انداز و سرمایه گذاری و غیره  باید شفاف و روشن باشد، تا همه در یک فضای امن و با بهروری بالاتر اقتصاد کشور به  جایگاه شایسته خود برسانند.این موارد نیازمند راهبری استرتژیک و انسجام در فرماندهی و نظم پذیری بیشتر است. با ابلاغیه اخیر سازماندهی جدیدی از نظامات اقتصادی ضرورت داردو گرنه حماسه اقتصادی کما کان با تاخیر مواجه خواهد بود.

      • تأکید بر مردمی شدن اقتصاد و مشارکت حداکثری مردم
      تسنیم : به نظر شما با دسترسی آحاد بیشتری از مردم به عدالت اجتماعی و اقتصادی، آیا باید نقش آفرینی آنها در اقتصاد نیز افزایش یابد؟
      پیش از این توضیح داده شد که با اجرای عدالت امکان شکو فایی استعداد همه آحاد جامعه در جای خود فراهم می شود. با شکوفا شدن استعدادها،مردم امکان ایفای نقش موثر تر و بهتری برای ایجاد جامعه ای آرمانی و آباد پیدا می کنند. بدون حضور مردم این امری بسیار دشوار و شاید محال باشد که اقتصاد در چرخه درست خود قرار گیرد.  در سیاست ها ی ابلاغی 29/11/1392 مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و در  سیاست های 24گانه آن این موضوع  مشارکت حد اکثری مردم در بند یک  تصریح شده است. تحقق حماسه اقتصادی پیوند نزدیک و عمیقی با مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی و تسهیل و تشویق همکاری جمعی و تاکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط با تامین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور دارد.
      مباحث اساسی تأمین رشد پویا و بهبود شاخصهای مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم اندازبیست ساله،و سیاست های اقتصاد مقاومتی  با رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، درون زا، پیشرو، برونگرا، که به لحاظ  اهمیت  از تراز بالایی برخودار است ، در مقدمه  ابلاغیه بند های بیست و چها گانه تاکید  شده است. در  واقع با ذکر این مقدمه کیفیت مدیریت و  نحوه عمل  به درستی اعلام گردیده و سپس موارد سیاستی یک به یک تصریح شده است.، بحث رشد پویا و مبتنی بر دانش  با  بهره وری، کارآیی، کارآفرینی و مشارکت حداکثری د ر بند های یک تا سه به دقت تصریح شده که نشان دهنده کیفیت مدیریت اقتصادی است.
      لازم به ذکر است به زعم  بنده ،بحث مردمی بودن و  مشارکت حداکثری هرچند نفی خصوصی سازی نیست ( خصوصی سازی به مفهوم کاستن از  دولتی  شدن اقتصاد ) ولی الزاما با خصوصی سازی نمی تواند یکسان باشد. اینجا علاوه بر فعال شدن ظرفیت بنگا های خصوصی و تعاونی، موضوع افزایش نقش و سهم  مردم در  اقتصاد مدنظر است.  بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران سه قوه و مدیران ارشد در روزهای پایانی سال 92  ، مردمی سازی اقتصاد به عنوان یک مولفه مهم مورد  تأکید قرار گرفته است.  هر چند پیش از این  در رابطه با  خصوصی سازی  در دولت ها کار شده  وحتی سازمان و سازو کاری برای خصوصی سازی  راه اندازی شده ولی این بیان تکمیل و تصریح سیاست دقیق تری از نقشه راه اقتصادی کشور است. آنچه اکنون به طور جدی تر مورد پیگیری است مردمی شدن اقتصاد است.

      • سیاستهای کلی ابلاغی اخیر مقام معظم رهبری می تواند زمینه ساز تحقق حماسه اقتصادی باشد
      تسنیم: آیا 24 بند ابلاغی تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند به حماسه اقتصادی بیانجامد؟
      با اطمینان می توانم عرض نمایم که  اگر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی  ابلاغی اخیر مقام معظم رهبری و آنچه ایشان در جلسه  کارگزاران و مدیران در پیام سال 92  فرمودند و نیز فرمایشات ایشان در مشهد مقدس، به دقت مدنظر و اجرا قرار گیرد، حماسه اقتصادی می تواند محقق شود.  البته به کارگیری  سازو کارها  جدید و تجدید ساختارو مدیریت  و فرایندها جزء الزامات و شرایط قطعی پیاده سازی این سیاست هاست.
      در حماسه سیاسی مردم نقش آفرینی کردند و اگرنقش مردم در اقتصاد پذیرفته شده و سازوکارها براین منوال تغییر یابدو به عبارتی مردم در تولید، توزیع ،و مصرف نیزایفای نقش موثر یابند دراین صورت زمینه تحقق این حماسه فراهم می شود. نهادینه شدن فرهنگ کار، ایجاد ثروت، پس انداز، سرمایه گذاری و... از ضروریات و الزامات مهم در این ارتباط  هستند. در حال حاضر عمده سپرده هایی که در شبکه بانکی موجود است مردمی است و بانکها از آنها در حوزه تولید و اقتصاد بهره می گیرند. این ها نیاز به تقویت و توسعه دارند.
      زمانی نیاز است کالاهای خارجی کمتر مصرف شود، صرفه جویی باب شود. مردم هستند که می توانند نقش ایفا کنند. رابطه مردم در برابر دولت نیز اهمیت زیادی دارد. اگر مردم به ویژه فعالان اقتصادی به پرداخت مالیات و عوارض خود اقدام کنند و به عنوان یک شهروند مسئول عمل کنند، آثار رفتار آنها زمینه این حماسه را بیشتر از گذشته فراهم می سازد.
      بنیان بحث حماسه اقتصادی را باید در ظرفیت وسیع مردم شریف ایران جستجو کرد. با مدیریت مسنجم و فرماندهی واحد اقتصادی می توان شرایط جدیدی برای توسعه و عدالت اقتصادی و نیز رشد اقتصادی و ارتقای جایگاه اقتصادی کشور در فضای بین المللی فراهم کرد.

      • موانع داخلی  و خارجی تحقق حماسه اقتصادی
      تسنیم: موانع پیش روی حماسه اقتصادی کدامند؟
      موانع در حوزه اقتصاد بسیارند.  دو دسته اصلی عبارتند از موانع خارجی و موانع داخلی که اقتصاد و مدیران اقتصادی با آن ها روبرو هستند.کارشکنی هایی که از بیرون مرزها تحمیل شده و نماد  بارز آنها  فعلا تحریم هایی است که در طی سال های پس از انقلاب و به ویژه در سالهای اخیر به کشور ما تحمیل شده، است. هر چند در دل این تحریم ها فرصت هایی نیز وجود دارد ولی تحریم های ظالمانه غرب  از جمله این موانع برای نظام اقتصادی پویا و مرتبط با نظامات بین المللی  است. مهم ترین  جلوه های ،تحریمهای اقتصادی و بانکی هستند که مانع جدی در صادرات و واردات و تنظیم تراز پرداخت های خارجی هستند.
      دسته دیگر نیز موانع داخلی هستند. از جمله موانع، استراتژیهای اقتصادی هستند با تغییر دولتها دچار تغییرات متعدد و شدید می شوند. گرچه برخی از آنها طبیعی است ولی برخی از آنها نیز شوک آور هستند. تضاد در بین سیاستها و سیاستگذاریهای پولی و مالی، بازرگانی و تجاری، ناسازگاریها و عدم هماهنگی بین تصمیم گیران اقتصادی، کاهش رشد سرمایه گذاریها، قطع شدن ارتباط با اقتصاد جهانی و... از دیگر مشکلات و موانع در این زمینه هستند.
      با ابلاغ سیاستهای اخیر با رویکرد برونگرا بودن اقتصاد و نیز تولید صادرات محور، فرصتهای جدیدی پیشروی اقتصاد قرار دارند که به رشد و توسعه و بالا رفتن جایگاه اقتصادی ملی منجر می شود.

      • نقش موثر شبکه بانکی در تحقق حماسه اقتصادی
      تسنیم: به نظر شما شبکه بانکی چطور می تواند به تحقق حماسه اقتصادی کمک کند؟
      شبکه بانکی می تواند نقش مهمی در تحقق حماسه اقتصادی ایفا کند. این مهم در قالب تحقق سیاستهای پولی کشور، هماهنگ بودن نظام بانکی با نظام اقتصادی در حوزه تولید به خصوص تولید صادرات محور است.
      اصلاحات قانونی در حوزه بازار پول و به خصوص اصلاح و تکمیل قانون بانکداری بدون ربا و قانون پولی و بانکی زمینه ساز اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه بانکی و مالی کشور است.
      رعایت استانداردها و مقررات احتیاطی و به خصوص انضباط پولی یکی از محورهای مهم مورد تاکید  شبکه بانکی و مقامات پولی کشور است. جلوگیری از فعالیت موسسات غیرمتشکل پولی فاقد مجوز و سازماندهی آنها از محورهایی است که می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی کمک شایانی نماید. تأمین مالی به موقع و دقیق و مناسب از مسئولیتهای سنگین شبکه بانکی است که نیازمند همراهی سایر نهادهای تصمیم گیر در حوزه های اقتصادی و سایر حوزه ها است. شبکه بانکی می تواند با جمع آوری مناسب سپرده ها، مدیریت تجهیز و تخصیص منابع کمک شایانی در این خصوص کند که خود از مولفه های مربوط به اقتصاد مقاومتی است. فعالان شبکه بانکی و کارکنان امین و صدیق این شبکه همواره و علی رغم ناملایمات و بعضی بی انصافی ها در خدمت رشد و توسعه کشور و تامین کننده سلامت اقتصادی کشور بوده، و برای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی مرتبط با حوزه بانک با عزمی راسخ تلاش خواهند داشت.